Przejdź do głównej zawartości

Czy jest szansa na loty krajowe z portu lotniczego Lubin?

Jest ekonomicznie możliwe aby z portu lotniczego w Lubinie odleciały samoloty pasażerskie.

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.
Fot. Samolot pasażerski Bombardier Dash-8, standard klasy STOL operujący loty rozkładowe na lotniskach o długości pasa 800 metrów. Cc wikimedia

Fot. Lotniska w Polsce, cc wikipedia
Porty te są w stanie obsługiwać loty tylko samolotów klasy STOL, short take-off and landing, samolotów o krótkiej drodze lądowania i startu. W USA istnieje około 80 portów lotniczych tej kategorii. Krajem który w całości oparł lotnictwo lokalne i regionalne na stolportach jest Norwegia. W latach 1965 do 1987 zbudowano ok. 30 stolportów celem obsługi odległych miejscowości. Norweskie stolporty mają pasy o długości zwykle 800 metrów.
W Polsce nie wykształciła się kategoria stol-portów obsługujących ruch pasażerski. Poza kilkoma potencjalnie rentownymi wyjątkami, wymagałyby one rządowych dotacji w ramach wykonywania usług służby publicznej. System taki działa w Norwegii, rząd poprzez system przetargów na wykonywanie przewozów lotniczych do najmniejszych portów wspiera dostępność komunikacyjną odległych obszarów. Połowa oferty takich norweskich linii regionalnych jak Wideroe to loty do małych portów.
Trasy lotnicze wspierane w ramach służby publicznej w Europie to m.in. Dublin do Knock, Galway, Kerry, Sligo, Donegal oraz City of Derry, trasy między Włochami a Sardinią, polączenia między wyspą Korsyką a Francją, niektóre trasy krajowe Norwegii, Szwecji, Finlandii, a w Wielkiej Brytanii- trasy w rejony górskie Szkocji i na wyspy. W Polsce można by rozwazyc wsparcie przez rząd lub samorządy poniektórych tras.
Jedynym czynnym stolportem był port lotniczy w Łodzi- Lublinku w okresie przed przedłużeniem drogi startowej. Oferował połączenia zagranicznych i polskich linii wykorzystujących mniejsze samoloty i był zorientowany pod ruch biznesowy. Rocznie obsługiwano 6-7 tys. pasażerów. Tymczasem Wielka Brytania jest krajem sprawnie funkcjonujących stol-portów, spośród których największy, Londyn- City Airport obsłużył 3,2 mln pasażerów w 2008 roku.
W Polsce istnieje cała sieć portów lotniczych mogąca być ożywiona w taki sposób. Stolport powstaje w Kielcach-Masłowie, kolejny znajduje się w Katowicach-Muchowcu. Nieużywane stolporty marnują się w Toruniu, Lubinie. Nieczynne są pasy startowe w Legnicy, Białymstoku, Krośnie, z powodu złego stanu nawierzchni.
Położone w pozbawionym czynnego portu półmilionowym Zagłębiu Miedziowym lotnisko Lubin posiada asfaltobetonową drogę startową (o wymiarach 1000 m x 30 m), mogąca przyjmować planowe loty krajowe. Loty pasażerskie świadczono tutaj dla koncernu KGHM. Prawdopodobnie istnieje wystarczający popyt na loty krajowe w relacji do Warszawy etc. Być może sam koncern KGHM mógłby zainwestować w lokalną spółkę lotniczą.
 
Fot. Port lotniczy Lubin, cc wikipedia


Osobną kategorią są „duże” stolporty, które zwykle przebudowuje się pod porty tanich linii. Ten los winien dotknąć lotnisko miejskie Legnicy (pas betonowy, wymiary 1600 x 40 metrów). Po przedłużeniu o 150- 200 metrów można już obsługiwać połączenia tanich linii, co dla typowych stol-portów jest przełamaniem bariery ekonomicznej. Zresztą już długość pasa 1600 metrów umożliwia obsługę przez mniej dociążone samoloty tanich linii. Tymczasem port w Legnicy jest zamknięty z powodu złego stanu nawierzchni. Zagłębie Miedziowe, w którego sercu port się znajduje, liczy ok. 0,5 mln mieszkańców o ponadprzeciętnych zarobkach.
Na przeszkodzie rozwoju kategorii mniejszych portów lotniczych w Polsce stoi prawo. Obecnie rząd stawia takie same wymagania wobec portu warszawskiego, jak i portów lokalnych. W ramach pracy zespołu d/s mniejszych lotnisk powołanego w 2006 roku pojawiały się propozycje by właściciele małych lotnisk nie musieli m.in. wyposażać portu w drogi i skomplikowany sprzęt rentgenowski do skanowania bagażu, ale mogli sprawdzać go "ręcznie lub innymi, tańszymi metodami" (cytat za "Rzeczpospolita", 24.IV.2006).
Rozwój ograniczały dziwne przepisy na temat struktury własnościowej portów, wymagano np. by pakiet kontrolny w spółkach zarządzających lotniskami mógł należeć jedynie do spółki z kapitałem polskim. Postulowano dopuszczenie przedsiębiorstw z Unii Europejskiej. Obiecywano także likwidację konieczności ubiegania się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego, z którego korzystają przewoźnicy lotniczy (osoby prywatne i linie lotnicze). Brak było też wsparcia dla przewoźników lotniczych operujących na pożądanych ze społecznego punktu widzenia trasach (np. do dwóch portów w Bieszczady).
Konieczna jest zmiana polityki rządu i władz regionalnych w tym zakresie. Poprawa dostępności komunikacyjnej kraju wymaga często jedynie mniejszych nakładów finansowych, wymaga zmiany polityki infrastrukturalnej na rzecz np. wsparcia wykluczonych komunikacyjnie regionów, często mających zniszczoną, porzuconą infrastrukturę transportową. Stol-porty mogą funkcjonować na rynku jedynie okresowo, do czasu poprawy dostępności regionów np. za pomocą kolei czy dróg samochodowych. Niemniej, ta kategoria lotnisk winna być dostrzeżona przez władze publiczne, a istniejąca infrastruktura- wykorzystana.


Port Lotniczy Lubin
Państwo Polska
MiejscowośćLubin
Typcywilne
WłaścicielAeroklub Zagłębia Miedziowego
Rok otwarcia1968
Kod IATAbrak
Kod ICAOEPLU
Strefa czasowaUTC +1
Wysokość156 m n.p.m.
Drogi startowe
Częstotliwości radiowe
Położenie na mapie Polski
Poland location map.svg
brak
51°25′22″N 16°11′46″E (pokaż mapę)
Strona internetowa

Cessna Citation Jet 3 na lotnisku Lubin, w tle wieża
Lotnisko Lubin (kod ICAO: EPLU) - lotnisko sportowe Aeroklubu Zagłębia Miedziowego w Lubinie. Jest położone w północnej części miasta. Lotnisko posiada asfaltobetonową drogę startową (RWY 31/13, 1000 m x 30 m)[1][2] pozwalającą na przyjmowanie większych samolotów, jak i drogę trawiastą (RWY 11/29, 1100 m x 200 m)[1].
Droga startowa na kierunku 31 posiada światła podejścia do lądowania w układzie "uproszczony krzyż", światła progowe, krawędziowe oraz końcowe. Droga kołowania posiada światła krawędziowe. Oprócz tego istnieje wizualny wskaźnik ścieżki schodzenia PAPI na pasie 31. Lotnisko posiadało niegdyś system radionawigacyjny typu NDB, który jednak został wyłączony z użytkowania.
Na lotnisku istnieje lotnicze przejście graniczne i możliwość zaopatrzenia obcych statków powietrznych w paliwa lotnicze AVGAS 100LL i Jet A1[1].
W okresie letnim (1.04-31.10) do Lotniska kursują dojeżdżają linii 8 i 9.
  • 8 Lotnisko - Os. Ustronie
  • 9 Lotnisko - Osiek (Osiek Działki)


AIP lotniska Lubin

Informacje AIP dla lotniska Lubin, publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Podstawowe informacje o lotnisku Lubin

Podstawowe informacje infrastrukturalne, organizacja ruchu lotniczego oraz procedury i czynności operacyjne dla lotniska Lubin.

Plan lotniska Lubin

Plan lontniska Lubin z informacjami dotyczącymi infrastruktury lotniska.

Plan lotniska Lubin dla operacji w widocznością (1:50 000)

Plan lotniska Lubin w skali 1:50 000 dla operacji z widocznością.

Plan lotniska Lubin dla operacji z widocznością (1:250 000)

Plan lotniska Lubin dla operacji z widocznością w skali 1:250 000.

Fragment mapy Polski z lotniskiem Lubin (ICAO 1:500 000)

Fragment mapy Polski z lotniskiem Lubin i ATZ lotniska Lubin w skali 1:500 000.


Komentarze

Translate/ Tłumacz

Legnica w internecie