Przejdź do głównej zawartości

Czy port lotniczy w Legnicy będzie "zaorany"?

W samolocie
Jestem ekonomistą transportu i chciałbym przekazać kilka uwag w sprawie lotniska. Primo- patrzy się na lotnisko przez pryzmat Legnicy, zamiast patrzeć przez pryzmat półmilionowego Zagłębia. W skali 0,5 milionowej konurbacji popyt na lotnisko jest. Co do tego ja nie mam najmniejszych wątpliwości.

Secundo- zgadza się, droga startowa jest krótka -1600 metrów. Aby lotnisko mogło obsługiwać tanie linie, co przy popycie całego Zagłębia miałoby sens, droga startowa musiałaby mieć 2100 metrów minimum. A więc trzebaby wsadzić tory kolejowe w tunel i zabrać pod pas startowy nieco terenu po drugiej stronie torów.

Ale nawet z pasem startowym 1600 metrów lotnisko ma sens jako port biznesowy, dla okolicznych firm. Dla KGHM choćby. Tak jak Zielona Góra, lokalne samorządy mogłyby dofinansować stałą linię lotniczą do Warszawy realizowaną 18-miejscowymi JetStreamami, które bez problemu wystartują z lotniska takiego jak legnicki port kategorii City- Airport, taki STOL-port, dla samolotów mniejszych.


Czytałem o ekspertyzie, zamówić można wszystko, także ekspertyzę dowodzącą że port w półmilionowej konurbacji się nie utrzyma. Podważam słuszność jej konkluzji. Wg mnie port ma sens, i nie będzie przynosił strat jeśli będzie miał dłuższy pas startowy.

W ogóle nie wiem jak miejscowe władze liczą, port lotniczy jaki ma Legnica, z tym krótkim pasem,  jest wart 100-120 mln PLN. Dziwi mnie że chcą to zaorać  nie próbując nawet czegoś z tym zrobić. 
 
Adam Fularz, ekonomista transportu



STOL-porty szansą na tanie skomunikowanie kraju

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.
Fot. Samolot pasazerski Bombardier Dash-8, standard klasy STOL operujący loty rozkładowe na lotniskach o dlugości pasa 800 metrów. Cc wikimedia
Fot. Lotniska w Polsce, cc wikipedia
Porty te są w stanie obsługiwać loty tylko samolotów klasy STOL, short take-off and landing, samolotów o krótkiej drodze lądowania i startu. W USA istnieje około 80 portów lotniczych tej kategorii. Krajem który w całości oparł lotnictwo lokalne i regionalne na stolportach jest Norwegia. W latach 1965 do 1987 zbudowano ok. 30 stolportów celem obsługi odległych miejscowości. Norweskie stolporty mają pasy o długości zwykle 800 metrów.
W Polsce nie wykształciła się kategoria stol-portów obsługujących ruch pasażerski. Poza kilkoma potencjalnie rentownymi wyjątkami, wymagałyby one rządowych dotacji w ramach wykonywania usług służby publicznej. System taki działa w Norwegii, rząd poprzez system przetargów na wykonywanie przewozów lotniczych do najmniejszych portów wspiera dostępność komunikacyjną odległych obszarów. Połowa oferty takich norweskich linii regionalnych jak Wideroe to loty do małych portów.
Trasy lotnicze wspierane w ramach służby publicznej w Europie to m.in. Dublin do Knock, Galway, Kerry, Sligo, Donegal oraz City of Derry, trasy między Włochami a Sardinią, polączenia między wyspą Korsyką a Francją, niektóre trasy krajowe Norwegii, Szwecji, Finlandii, a w Wielkiej Brytanii- trasy w rejony górskie Szkocji i na wyspy. W Polsce można by rozwazyc wsparcie przez rząd lub samorządy poniektórych tras.
Jedynym czynnym stolportem był port lotniczy w Łodzi- Lublinku w okresie przed przedłużeniem drogi startowej. Oferował połączenia zagranicznych i polskich linii wykorzystujących mniejsze samoloty i był zorientowany pod ruch biznesowy. Rocznie obsługiwano 6-7 tys. pasażerów. Tymczasem Wielka Brytania jest krajem sprawnie funkcjonujących stol-portów, spośród których największy, Londyn- City Airport obsłużył 3,2 mln pasażerów w 2008 roku.
W Polsce istnieje cała sieć portów lotniczych mogąca być ożywiona w taki sposób. Stolport powstaje w Kielcach-Masłowie, kolejny znajduje się w Katowicach-Muchowcu. Nieużywane stolporty marnują się w Toruniu, Lubinie. Nieczynne są pasy startowe w Legnicy, Białymstoku, Krośnie, z powodu złego stanu nawierzchni.
Istnieje szereg dalszych lotnisk o potencjalnych szansach rynkowych. Lecz loty do nich musiałyby być subsydiowane. Położone w pozbawionym czynnego portu półmilionowym Zagłębiu Miedziowym lotnisko Lubin posiada asfaltobetonową drogę startową (o wymiarach 1000 m x 30 m), mogąca przyjmować planowe loty krajowe. Loty pasażerskie świadczono tutaj dla koncernu KGHM. Prawdopodobnie istnieje wystarczający popyt na loty krajowe w relacji do Warszawy etc.
Fot. Port lotniczy Lubin, cc wikipedia
Kolejnym nieczynnym w ruchu pasażerskim stolportem jest lotnisko Olsztyn- Dajtki. Po zakończeniu I wojny światowej postanowiono wybudować port lotniczy w pobliżu Olsztyna, wybierając w 1926 r. największy w pobliżu miasta teren o płaskiej powierzchni. 1 czerwca 1926 roku rozpoczęły się w sezonie letnim regularne loty pasażerskie Lufthansy do Gdańska. Renesans tego lotniska rozpoczął się w grudniu 2006. Oddano do użytku nową betonową drogę startową na kierunku 10/28 o wymiarach 850 m x 25 m, wyposażoną w oświetlenie nawigacyjne. Port jednak nie obsługuje lotów krajowych. Przypuszczalnie jest popyt na relacje do Krakowa, Wrocławia, Katowic, Warszawy, Warszawy etc.
Kolejnym lotniskiem mogacym oferowac połączenia krajowe jest aktuyalnie rozbudowywany port Kielce- Masłów. Na jego modernizację przekazano 5 mln 969 tys. PLN. Planowane jest wydłużenie pasa startowego o 140 metrów w kierunku zachodnim oraz o 115 metrów w kierunku wschodnim. W przyszłości planowana jest modernizacja oświetlenia oraz montaż urządzeń nawigacyjnych. Nowy port lotniczy Kielce- Masłów będzie miał pas o długości 1155 metrów, co umożliwi przyjmowanie lotów rozkładowych samolotami klasy STOL. Z Kielc-Masłowa mały, np. 18- miejscowy samolot klasy STOL dowoziłby pasażerów na przesiadki do hubów (portów przesiadkowych). Loty te musiałyby być subwencjonowane przez władze woj. świętokrzyskiego, wzorem np. władz woj. Lubuskiego dofinansowujących loty do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost.
(...)
Osobną kategorią są „duże” stolporty, które zwykle przebudowuje się pod porty tanich linii. Ten los winien dotknąć lotnisko miejskie Legnicy (pas betonowy, wymiary 1600 x 40 metrów). Po przedłużeniu o 150- 200 metrów można już obsługiwać połączenia tanich linii, co dla typowych stol-portów jest przełamaniem bariery ekonomicznej. Zresztą już długość pasa 1600 metrów umożliwia obsługę przez mniej dociążone samoloty tanich linii. Tymczasem port w Legnicy jest zamknięty z powodu złego stanu nawierzchni. Zagłębie Miedziowe, w którego sercu port się znajduje, liczy ok. 0,5 mln mieszkańców o ponadprzeciętnych zarobkach.
W Toruniu (źródła podają długość dłuższego pasa jako 1269 x 57 metrów) rację bytu mogłoby mieć lotnisko zorientowane pod loty krajowe, możliwe że subwencjonowane. Port ten ze swoją infrastrukturą mógłby przyjmować samoloty pasażerskie dowożące pasażerów do jednego z dużych europejskich portów przesiadkowych. W Europie Zachodniej wiele regionalnych portów działa w oparciu o ten model biznesowy. Tutejsze władze planowały wydłużenie drogi startowej o 500 metrów, co umożliwiłoby obsługę tanich linii. Po początkowym zainteresowaniu tematem aktywność miejscowych władz jednak zanikła.
Na przeszkodzie rozwoju kategorii mniejszych portów lotniczych w Polsce stoi prawo. Obecnie rząd stawia takie same wymagania wobec portu warszawskiego, jak i portów lokalnych. W ramach pracy zespołu d/s mniejszych lotnisk powołanego w 2006 roku pojawiały się propozycje by właściciele małych lotnisk nie musieli m.in. wyposażać portu w drogi i skomplikowany sprzęt rentgenowski do skanowania bagażu, ale mogli sprawdzać go "ręcznie lub innymi, tańszymi metodami" (cytat za "Rzeczpospolita", 24.IV.2006).
Rozwój ograniczały dziwne przepisy na temat struktury własnościowej portów, wymagano np. by pakiet kontrolny w spółkach zarządzających lotniskami mógł należeć jedynie do spółki z kapitałem polskim. Postulowano dopuszczenie przedsiębiorstw z Unii Europejskiej. Obiecywano także likwidację konieczności ubiegania się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego, z którego korzystają przewoźnicy lotniczy (osoby prywatne i linie lotnicze). Brak było też wsparcia dla przewoźników lotniczych operujących na pożądanych ze społecznego punktu widzenia trasach (np. do dwóch portów w Bieszczady).
Konieczna jest zmiana polityki rządu i władz regionalnych w tym zakresie. Poprawa dostępności komunikacyjnej kraju wymaga często jedynie mniejszych nakładów finansowych, wymaga zmiany polityki infrastrukturalnej na rzecz np. wsparcia wykluczonych komunikacyjnie regionów, często mających zniszczoną, porzuconą infrastrukturę transportową. Stol-porty mogą funkcjonować na rynku jedynie okresowo, do czasu poprawy dostępności regionów np. za pomocą kolei czy dróg samochodowych. Niemniej, ta kategoria lotnisk winna być dostrzeżona przez władze publiczne, a istniejąca infrastruktura- wykorzystana.


--
Adam Fularz
"Ekonomika Transportu"
"Journal of Polish Transport Studies"

Informacje zarządcy portu
LOTNISKO LEGNICA - E P L E
Decyzją Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (1999-04-07) lotnisko położone na terenie zarządzanym przez SAG wpisane zostało do Krajowego Rejestru Lotnisk Cywilnych pod numerem 47 jako lotnisko cywilne o kodzie referencyjnym 3 B, z drogą startową o nawierzchni sztucznej. Przeznaczone jest do startów i lądowań samolotów i szybowców. Lotnisko posiada betonowy pas startowy (długość 1600 m, szerokość 40 m), utwardzone drogi kołowania oraz część trawiastą.
Dane operacyjne lotniska:
AGA LEGNICA (Legnica) EPLE 511059N 161046E 407ft 5249p PCN-38/R/B/W/U
08 TODA/ASDA/TORA/LDA 5249ft
26 TODA/ASDA/TORA/LDA 5249ft LDA 4593ft
RTC. HO.
COM Legnica - Legnica A/G Legnica Info. 125.55 HO EPLE N511059 E 0161046

Stan dzisiejszy
1. RWY 08 TORA TODA ASDA LDA 1600 m PCN - 38/R/B/W/U
2. RWY 26 TORA TODA ASDA
1600 m PCN - 38/R/B/W/U
3. RWY 26


LDA 1400 m PCN - 38/R/B/W/U
W dokumentach strategicznych Województwa Dolnośląskiego ujęta jest potrzeba funkcjonowania lotniska w Legnicy. Zarząd Miasta Legnicy - działając perspektywicznie - przyjął docelowy model funkcjonowania lotniska zatwierdzając w 2001 roku "Koncepcję zagospodarowania lotniska w Legnicy".
W przyjętym 28 stycznia 2002 roku przez Radę Miejską Legnicy "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Legnicy" jako jeden z elementów pozytywnie oddziałujących na rozwój miasta wskazano lotnisko.
Obecnie trwają prace zmierzające do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lotniska a następnie przygotowania niezbędnej dokumentacji dla potrzeb inwestycyjnych.
Prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami i podmiotami zainteresowanymi tą inicjatywą.
Przegląd prasy
Skowroński: Nie zmieniamy decyzji w sprawie lotniska
wg http://fakty.lca.pl/legnica,news,31846,Skowronski_Nie_zmieniamy_decyzji_w_sprawie_lotniska.html
2012-01-23 15:33:57
Radni Sojuszu Lewicy Demokratycznej będą głosować za likwidacją lotniska. Nasze stanowisko w tej sprawie jest już znane od lutego ubiegłego roku – komentuje Sławomir Skowroński z SLD.
Dokładnie rok temu, w lutym, Sojusz Lewicy Demokratycznej zorganizował w Ratuszowej spotkanie przy kawie, którego tematem był teren legnickiego lotniska. - Apelowaliśmy wtedy do naszych kolegów i koleżanek z rady miejskiej, aby przemyśleli przekształcenie terenu lotniska w obszar przemysłowy – mówi Sławomir Skowroński, radny SLD. - Myślę, że część osób, które wówczas były przeciwne naszemu pomysłowi, miało sporo czasu na ponowną analizę sytuacji i podczas styczniowej sesji, ci którzy byli przeciwni likwidacji lotniska opowiedzą się po naszej stronie lub pozostaną neutralni.

Teren lotniska z punktu widzenia rozwoju Legnicy jest idealnym obszarem pod inwestycje. - Przede wszystkim to dodatkowe miejsca pracy dla mieszkańców – dodaje Skowroński. - Przypomnę, że na spotkaniu w 2010 r. pojawiła się przedstawicielka Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych z Warszawy i przekonywała, że ponad stuhektarowy teren lotniska ma korzystną lokalizację pod inwestycje. W Polsce mamy niewiele niezagospodarowanych terenów o takiej powierzchni, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że znalazłby się poważny inwestor, który zagospodaruje teren całego legnickiego lotniska, oferując tym samym nowe miejsca pracy.

Skowroński podsumowuje, że przekształcenie funkcji terenu lotniska jest wprawdzie ryzykowne, ale w pozytywnym znaczeniu tego słowa. - Mam nadzieję, że radni wezmą na siebie odpowiedzialność za tę trudną decyzję, a nasze dzieci nie będą zmuszone wyjeżdżać z Legnicy w poszukiwaniu pracy - wyjaśnia.

Lotnisko Legnica Skocz do: nawigacji, szukaj Lotnisko Legnica (kod ICAO: EPLE) – nieczynne poniemieckie lotnisko zbudowane przed II wojną światową dla sterowców, przejęte po wojnie przez ZSRR dla celów militarnych (siedziba 4 Armii Powietznej), położone w południowo-wschodniej części Legnicy, aczkolwiek wpisane do Krajowego Rejestru Lotnisk Cywilnych (numer 47) jako lotnisko cywilne o kodzie referencyjnym 3 B, z drogą startową o nawierzchni sztucznej. Współrzędne geograficzne: 51°10′59″N 16°10′46″E (pokaż mapę) . Już od lat 90. pojawiały się koncepcje przywrócenia lotniska w Legnicy jako portu pasażerskiego. Lotnisko to z pewnymi problemami technicznymi nadaje się do wprowadzenia ruchu pasażerskiego. 

Jak informuje spółka SAG, zarządca lotniska, posiada ono zniszczoną betonową drogę startową (długość: 1600 m, szerokość: 40 m, nośność: PCN 38/R/B/W/U) oraz utwardzone drogi kołowania i tereny trawiaste. Obecnie droga startowa oraz drogi kołowania są w bardzo złym stanie. Lądowanie grozi uszkodzeniem samolotu. Ponadto na lotnisku odbywają się nielegalne wyścigi samochodowe, co jest dodatkowym zagrożeniem dla ruchu lotniczego. 

2 stycznia 2008 wyszedł NOTAM informujący o zamknięciu lotniska do 31 grudnia 2009 r. dla każdego ruchu powietrznego[1] W dokumentach strategicznych województwa dolnośląskiego ujęta jest potrzeba funkcjonowania lotniska w Legnicy. Zarząd Miasta Legnicy przyjął model funkcjonowania lotniska zatwierdzając w 2001 "Koncepcję zagospodarowania lotniska w Legnicy", która jednak nie proponowała wprowadzenia stałych połączeń pasażerskich. W przyjętym 28 stycznia 2002 przez Radę Miejską Legnicy "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Legnicy" jako jeden z elementów pozytywnie oddziałujących na rozwój miasta wskazano lotnisko, lecz nie podano bliższych propozycji wykorzystania tego rodzaju infrastruktury. Jak podaje prasa lokalna, lotnisko w Legnicy ma szansę na reaktywację, jeśli znajdzie się inwestor. 

Przypisy ↑ B1366/08 - AD CLSD FOR AIR TRAFFIC. 23 APR 11:30 2008 UNTIL 31 DEC 23:59 2009. CREATED: 02 JUN 10:50 2008 Linki zewnętrzne Informacje UM Strona SAG "lotnisko.html" Strona SAG "eple.html"

W Legnicy może powstać lotnisko! Krzakowski najpierw zlikwidował lotnisko, teraz pozwala na lotnisko

Jak już pisaliśmy Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy zmienił zdanie na temat funkcjonowania w mieście lotniska.
Według Krzakowskiego może ono funkcjonować, ale… nie za pieniądze miasta.
Przypomnijmy, iż to właśnie Krzakowski przygotował i przeforsował na początku br. r. w Radzie Miasta Legnicy uchwały, które lotnisko w mieście zlikwidowały.


Niespełna miesiąc potem – o czym także pisaliśmy – Tadeusz Krzakowski podczas konferencji prasowej stwierdził, że dopuszcza w Legnicy możliwość powstania lotniska.


Teraz jak wynika z wyjaśnień Arkadiusza Rodaka, rzecznika prasowego Prezydenta Legnicy mogłoby ono działać, ale nie za pieniądze z budżetu miasta. Podobnie jest z odtworzeniem lotniska.


Nowe lotnisko – po likwidacji starego mogłoby powstać u zbiegu ulic Nowodworskiej i Rzeczpospolitej oraz Jaworzyńskiej czyli na miejscu starego.


Ale także i za to miałby zapłacić zewnętrzny inwestor albo samorząd województwa.

Kto go znajdzie? Kiedy? I czy w ogóle?
„Kurier” rozumie, że wtedy Tadeusz Krzakowski jako gospodarz miasta może, choć już za pieniądze podatników z Legnicy przeciąć wstęgę podczas otwarcia nowego lotniska.

AK
Fot. AK


Komentarze

Translate/ Tłumacz

Legnica w internecie