Co z przystankiem kolei w centrum miasta Legnica?

 Pan

Adam Fularz

fot. jedna z propozycji redakcji



W odpowiedzi na Pana emaila z dnia 5 sierpnia 2025 roku w sprawie budowy nowego

przystanku „Legnica Centrum” oraz kolei aglomeracyjnej wokół Legnicy na wzór

Rzeszowskiej PKA, przekazuję poniższe informacje.

Proponowane przez Pana linie komunikacyjne znajdują się całkowicie w obrębie miasta

Legnica (powiatu grodzkiego Legnica), a obsługa miasta w przedstawionym kształcie nie

została ujęta w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla

Województwa Dolnośląskiego. W związku z powyższym, stosownie do art. 7. ustawy

o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity Dz.U. 2025 poz. 285), to Prezydent

Miasta jest organizatorem transportu zbiorowego na podległym terenie, stąd w jego

kompetencjach leży ewentualna realizacja takich przewozów. Zgodnie z przytoczonymi

przepisami, w gestii Marszałka Województwa pozostają wyłącznie przewozy wojewódzkie

(międzypowiatowe), które są już realizowane na części wspomnianych linii kolejowych.

Dodatkowo odnosząc się do propozycji budowy nowego przystanku w rejonie ulicy Marii

Skłodowskiej-Curie w Legnicy, uprzejmie informuję, że stosownie do zapisów ustawy

o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz.U. 2024 poz. 697), to zarządca infrastruktury

jest podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie infrastrukturą kolejową, jej

eksploatację, utrzymanie, odnowienie lub udział w rozwoju tej infrastruktury.

Jednocześnie w ramach trwającej inwestycji związanej z realizacją projektu „Rewitalizacja

odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu

złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego” na

wspomnianej linii kolejowej nr 284, zaplanowano wyłącznie budowę przystanku „Legnica

Zachodnia” na przecięciu z ulicą Chojnowską w Legnicy.

W naszej opinii lokalizowanie kolejnego przystanku w odległości zaledwie 500 metrów od

stacji Legnica nie znajduje uzasadnienia społecznego ani ekonomicznego i może istotnie

wpłynąć na wydłużenie czasu przejazdu oraz ograniczenie przepustowości tego odcinka.


Ponadto, w obecnym, jak i przyszłym układzie obsługa takiego przystanku przez pociągi

kończące i zaczynające bieg w Legnicy jest niemożliwa z przyczyn technicznych

i eksploatacyjnych, ponieważ wyklucza to istniejąca blokada liniowa na LK284 między

posterunkami „Legnica” i „Pawłowice Małe” w nawiązaniu do § 4 ust. 14 instrukcji Ir-1 PKP

Polskie Linie Kolejowe SA.


Podpisane elektronicznie przez:

Mariusz Michałowski

Dyrektor Departamentu Infrastruktury

Komentarze

Popularne posty

Translate/ Tłumacz

Legnica w internecie