Co z przystankiem kolei w centrum miasta Legnica?
Pan
Adam Fularz
W odpowiedzi na Pana emaila z dnia 5 sierpnia 2025 roku w sprawie budowy nowego
przystanku „Legnica Centrum” oraz kolei aglomeracyjnej wokół Legnicy na wzór
Rzeszowskiej PKA, przekazuję poniższe informacje.
Proponowane przez Pana linie komunikacyjne znajdują się całkowicie w obrębie miasta
Legnica (powiatu grodzkiego Legnica), a obsługa miasta w przedstawionym kształcie nie
została ujęta w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla
Województwa Dolnośląskiego. W związku z powyższym, stosownie do art. 7. ustawy
o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity Dz.U. 2025 poz. 285), to Prezydent
Miasta jest organizatorem transportu zbiorowego na podległym terenie, stąd w jego
kompetencjach leży ewentualna realizacja takich przewozów. Zgodnie z przytoczonymi
przepisami, w gestii Marszałka Województwa pozostają wyłącznie przewozy wojewódzkie
(międzypowiatowe), które są już realizowane na części wspomnianych linii kolejowych.
Dodatkowo odnosząc się do propozycji budowy nowego przystanku w rejonie ulicy Marii
Skłodowskiej-Curie w Legnicy, uprzejmie informuję, że stosownie do zapisów ustawy
o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz.U. 2024 poz. 697), to zarządca infrastruktury
jest podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie infrastrukturą kolejową, jej
eksploatację, utrzymanie, odnowienie lub udział w rozwoju tej infrastruktury.
Jednocześnie w ramach trwającej inwestycji związanej z realizacją projektu „Rewitalizacja
odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu
złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego” na
wspomnianej linii kolejowej nr 284, zaplanowano wyłącznie budowę przystanku „Legnica
Zachodnia” na przecięciu z ulicą Chojnowską w Legnicy.
W naszej opinii lokalizowanie kolejnego przystanku w odległości zaledwie 500 metrów od
stacji Legnica nie znajduje uzasadnienia społecznego ani ekonomicznego i może istotnie
wpłynąć na wydłużenie czasu przejazdu oraz ograniczenie przepustowości tego odcinka.
Ponadto, w obecnym, jak i przyszłym układzie obsługa takiego przystanku przez pociągi
kończące i zaczynające bieg w Legnicy jest niemożliwa z przyczyn technicznych
i eksploatacyjnych, ponieważ wyklucza to istniejąca blokada liniowa na LK284 między
posterunkami „Legnica” i „Pawłowice Małe” w nawiązaniu do § 4 ust. 14 instrukcji Ir-1 PKP
Polskie Linie Kolejowe SA.
Podpisane elektronicznie przez:
Mariusz Michałowski
Dyrektor Departamentu Infrastruktury
Komentarze
Prześlij komentarz