Komunikacyjne Dylematy na Trasie do Wizowa i Łąki – Niezagospodarowane Potencjały i Wykluczenie

 

W ostatnim czasie, na forum publicznym nasiliły się dyskusje dotyczące wykorzystania nieczynnych torów kolejowych prowadzących do byłych Zakładów Chemicznych Wizów w miejscowości Łąka, niedaleko Bolesławca. Sprawa ta, jak wynika z korespondencji między dziennikarzem Adamem Fularzem (BOLESLAWIECKA.PL) a przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz urzędnikami miasta Bolesławiec, obnaża szereg problemów związanych z zarządzaniem infrastrukturą kolejową oraz planowaniem mobilności miejskiej.

Korespondencja rozpoczęła się od zapytania dziennikarza o możliwość wykorzystania opuszczonego torowiska do poprawy dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców i pracujących w okolicy Zakładów Chemicznych Wizów. Niestety, odpowiedź od PKP PLK, udzielona przez Karolinę Biedroń, Naczelnika Wydziału ds. skarg i wniosków, wyjaśnia, że omawiana linia kolejowa nr 973 Bolesławiec – Wizów, mimo że zarządzana przez spółkę na pewnym odcinku, jest w zasadzie nieprzejezdna. Kradzieże torów głównych oraz zarośnięta roślinność uniemożliwiają jakiekolwiek próby uruchomienia na niej ruchu pociągów.

Z drugiej strony, Robert Rzepnicki, Naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych i Inwestycji Miejskich w Bolesławcu, wskazuje na brak planów miasta dotyczących odbudowy podmiejskiej sieci kolejowej jako elementu aglomeracyjnego transportu zbiorowego. Miasto rozważa jedynie budowę Subregionalnego Centrum Przesiadkowego w pobliżu dworca PKP, jednak realizacja tego projektu jest zależna od zewnętrznych źródeł finansowania.

Te perypetie wskazują na szerszy problem wykluczenia komunikacyjnego, z którym borykają się mniejsze miasta i obszary podmiejskie. Niezagospodarowane torowiska i nieaktualne plany transportowe nie tylko utrudniają dostęp do miejsca pracy czy usług, ale także przyczyniają się do zwiększenia zależności od transportu samochodowego, co ma negatywny wpływ na środowisko i jakość życia mieszkańców.

Sytuacja ta podkreśla potrzebę kompleksowego podejścia do planowania infrastruktury transportowej, które uwzględni nie tylko aktualne, ale i przyszłe potrzeby mieszkańców w zakresie mobilności. W przypadku Bolesławca i Wizowa, jak w wielu innych podobnych lokalizacjach w Polsce, kluczem do poprawy sytuacji może być ponowne przemyślenie wykorzystania istniejących zasobów infrastrukturalnych w kontekście szeroko rozumianego rozwoju zrównoważonego transportu.


opr. SztucznIntelig.


Komentarze

Popularne posty

Translate/ Tłumacz

Legnica w internecie